ВСТУП: БІЛЬШЕ НІЖ КОЖЕН ДЕСЯТИЙ AМЕРИКAНЕЦЬ ЖИВЕ В КAЛІФОРНІЇ. A ЯКБИ ЦЕЙ ШТAТ БУВ НЕЗAЛЕЖНОЮ КРAЇНОЮ, ЙОГО ЕКОНОМІКA ЗАЙМАЛА Б ШОСТЕ МІСЦЕ В СВІТІ. ТAМ ТАКОЖ ЧAСТО НАРОДЖУЮТЬСЯ РІЗНІ СОЦІAЛЬНІ ТА ПОЛІТИЧНІ РУХИ, ЯКІ ЗГОДОМ ВПЛИВAЮТЬ НA ВСЮ КРAЇНУ. МИ ЗAРAЗ ВІДВІДAЄМО ЦЕЙ ВАЖЛИВИЙ ШТАТ. У ПЕРШОМУ ІЗ СЕРІЇ СЮЖЕТІВ ПРО КAЛІФОРНІЮ, НАШ ЕКСКУРСОВОД СВЯТОСЛAВ НОВИЦЬКИЙ ОЗНAЙОМИТЬ ВAС ІЗ МІСТОМ СAН-ФРAНЦІСКО.
ТЕКСТ: НАЙСЛАВЕТНІШИЙ СИМВОЛ ПОРТУ САН-ФРАНЦІСКО – ВІДОМИЙ МІСТ «ҐОЛДЕН ҐЕЙТ БРИДЖ» СЕБТО: «МІСТ ЗОЛОТИХ ВОРІТ», ЯКИЙ ЧАСТО ОГОРТАЄ ТУМАН.
ІНТЕРШУМ: гудок
«СИМФОНІЯ В СТАЛІ» - ХТОСЬ МОВИВ ЗАХОПЛЕНО, КОЛИ ПОБАЧИВ ЙОГО ЗАКІНЧЕНИМ В ТРАВНІ 1937-го РОКУ. МІСТ СТОЇТЬ НАД «ЗАТОКОЮ ЗОЛОТИХ ВОРІТ», ЯКОЮ МОЖНА ЗАЙТИ З ТИХОГО ОКЕАНУ ДО БУХТИ САН-ФРАНЦІСКО, І ЛУЧИТЬ СУХОДІЛ ОКРУГА МАРИН НА ПІВНОЧІ, ІЗ ПІВОСТРОВОМ НА ПІВДНІ, ВІДДАЛЕНІ НА ПІВТОРА КІЛОМЕТРА, НА ЯКОМУ РОЗТАШУВАЛОСЯ НА ГОРАХ І ДОЛИНАХ САМЕ МІСТО САН-ФРАНЦІСКО. СТРІМКІ ВУЛИЦІ ПОРОДИЛИ УНІКАЛЬНІ ТРАМВАЇ, ЯКІ РУХАЮТЬСЯ ЗАВДЯКИ ПІДЗЕМНИМ КАБЕЛЯМ. ТАКУ ТЕХНІКУ ЗАСТОСУВАЛИ ЩЕ В ДЕВ’ЯТНАДЦЯТОМУ СТОЛІТТІ, КОЛИ ГРОМАДСЬКИЙ КОМІТЕТ ЗАХИСТУ ТВАРИН ЗАПРОТЕСТУВАВ: КОНІ, ЯКІ ПЕРШЕ ТЯГНУЛИ ТРАМВАЇ, СПОТИКАЛИСЯ Й ЛАМАЛИ СОБІ НОГИ. ОТОЖ КОНІ ПІШЛИ У ВІДСТАВКУ, І НОВИЙ, АВТОМАТИЗОВАНИЙ ФУНІКУЛЕР ПОЧАВ ДІЯТИ НА СТРІМКИХ ВУЛИЦЯХ САН ФРАНЦІСКО. СЬОГОДНІ ВОНИ КУРСУЮТЬ ТІЛЬКИ ДЕКІЛЬКОМА ВУЛИЦЯМИ, A ЇЗДА НА НИХ НАГАДУЄ «АМЕРИКАНСЬКІ ГІРКИ». САН-ФРАНЦІСКО ТАКОЖ ВІДОМЕ ТИМ, ЩО ТУТ, СВОГО ЧАСУ, БУВ ВИПРОБУВАНИЙ КОНСТИТУЦІЙНИЙ ЗАКОН ПРО СВОБОДУ СЛОВА. ВИДАВНИЦТВО І КНИГАРНЯ «CITY LIGHTS» - «МІСЬКІ СВІТЛА» СЬОГОДНІ ПРОПОНУЄ РІЗНІ КНИЖКИ, АЛЕ В П’ЯТДЕСЯТИХ, ЦЕ БУЛА ТВЕРДИНЯ ТАК ЗВАНИХ «БІТНИКІВ» -- МОЛОДИХ ЛЮДЕЙ, ЯКІ МИСЛИЛИ ІНАКШИМИ КАТЕГОРІЯМИ, НІЖ ТОДІШНЄ СУСПІЛЬСТВО, І ПИСАЛИ ТВОРИ, ЩО ЙОГО ШОКУВАЛИ. ЗАСНОВНИК «СИТІ ЛАЙТС»,ПЕРШИЙ ПОЕТ-ЛАУРЕАТ КАЛІФОРНІЇ, ЛОРЕНС ФЕРЛІНҐЕТТІ, ЩЕ Й ДОСІ ПРАЦЮЄ В СВОЇЙ КНИГАРНІ. МИ СПИТАЛИ ЙОГО, З ЧОГО ВСЕ ЦЕ ПОЧАЛОСЯ.
Лоренс Ферлінґетті – поет: «Книгарня ‘City Lights’ видала поему ‘Howl’ – ‘Стогін’ – та й інші вірші Алена Ґінсберґа. Це була одна з перших книжок, що ми видали. Ну й нас за це арештували. Казали, що книжка – непристойна, тому що там лайливі слова на три літери, які ображали Окружного Прокурора та ще й Митне Управління. Вони цілком не помічали літературної вартости твору, про що їм свідчило багато експертів та професорів на суді. Але цензурні власті таки програли». «Ну, коли ми виграли судову справу, то це відкрило шлях провідним нью-йоркським видавництвам видавати такі книжки, як ‘Коханець леді Чатерлей’ Лоуренса, а також книжки Генрі Міллера: ‘Тропік Рака’ і ‘Тропік Козерога’ та багато іншої літератури. Судовий прецедент того слідства втримався всі ті роки, і чинний донині».
СУДОВИЙ ПРОЦЕС ВІДБУВСЯ В ТИСЯЧА ДЕВ’ЯТСОТ П’ЯТДЕСЯТ ШОСТОМУ РОЦІ І ДАВ СВІТОВИЙ РОЗГОЛОС БІТНИКАМ. А ВИДАВНИЦТВО «СИТІ ЛАЙТС» ПОЧАЛО ПРАЦЮВАТИ НА ВСЮ ПАРУ. ВІДТОДІ ВСІ В АМЕРИЦІ ПОЧАЛИ ПИСАТИ ЯК ХТО ХОЧЕ, БО ЗДІЙСНЕННЯ ЗАКОНУ ПРО СВОБОДУ СЛОВА – СТАЛО ЗАБЕЗПЕЧЕНИМ.
ШІСТДЕСЯТІ – ПРИНЕСЛИ НОВУ ХВИЛЮ, ЯКА ПЕРЕБРАЛА НОНКОНФОРМІСТСЬКІ ТЕНДЕНЦІЇ «БІТНИКІВ». ШІСТДЕСЯТІ -- ЦЕ ДОБА «ГИПІС». У САН-ФРАНЦІСКО ВОНИ ГУРТУВАЛАСЯ В ДІЛЬНИЦІ «ГЕЙТ-АСБУРІ». ЦЯ ВІЛЬНОДУМНА МОЛОДЬ СЕЛИЛАСЯ В РАЙОНІ СТАРИХ, ЧАСТО ЗАПУЩЕНИХ КОЛИШНІХ ВІЛ. КОЛИ ХАТИ СТАЛИ ЗАНЕДБАНИМИ, А ОРЕНДА – ДЕШЕВА, ЇХ ЗАСЕЛИЛИ ГИПІС. НАЗВА ІХНЯ ПОХОДИТЬ ВІД СЛОВА «ГИП», ЩО ОЗНАЧАЄ – ВУЛИЧНИМ ЖАРГОНОМ -- «В КУРСІ», СЕБТО: «КЛЬОВІ». ХАТИ НА ОДНУ РОДИНУ ПОЧАЛИ ЗАЙМАТИ ЦІЛІ ГУРТИ МОЛОДИХ ЛЮДЕЙ, ЯКІ СЮДИ З”ЇЖДЖАЛИСЯ З ЦІЛОЇ АМЕРИКИ. СПІЛЬНЕ В НИХ БУЛО БАЖАННЯ ЖИТИ ДЕШЕВО, НЕЗАЛЕЖНО І ВІЛЬНО – БЕЗ НІЯКОГО ПРИМУСУ З БОКУ СУСПІЛЬСТВА. ЇХ ТАКОЖ ЗВАЛИ «ФЛАУР ЧІЛДРЕН» -- «ДІТИ КВІТІВ», БО БУЛИ ВОНИ РОМАНТИЧНИМИ ПАЦИФІСТАМИ. ПРОТЕСТУЮЧИ ПРОТИ ВІЙНИ У В’ЄТНАМІ, ВОНИ СТВОРИЛИ ДЕВІЗ: «ЛЮБІТЕСЯ, А НЕ ВОЮЙТЕ». СЬОГОДНІ – БІЛЬШІСТЬ ГИПІС ПОРОЗ”ЇЖДЖАЛАСЯ, ЦІНИ НА ХАТИ ВИРОСЛИ, І ЗРОБИЛИ ЇХ НЕДОСТУПНИМИ ЛЮДИНІ З ПЕРЕСІЧНОЮ ЗАРПЛАТОЮ. ХАТИ ВІДРЕМОНТОВУЮТЬ, ДО РЕЧІ, ЇХ НАЗИВАЮТЬ «ПЕЙНТЕД ЛЕЙДІС», СЕБТО: «РОЗМАЛЬОВАНІ ДАМИ». АЛЕ ГИПІС ТАКИ ЗАЛИШИЛИ ЗА СОБОЮ СЛІД,
ІНТЕРШУМ: «Let’s get moving, here».
… ПРО ЩО РОЗПОВІДАЄ ТУРИСТАМ ЕКСКУРСОВОД ҐЕРІ ЕРКЕ, САМ КОЛИШНІЙ ГИПІ. ВІН РОЗКАЗУЄ, ЩО ОСЬ, НАПРИКЛАД, У ЦІЙ ЖОВТІЙ ХАТІ НА РОЗІ ПОЛІЦІЯ, ПЕРЕВІРЯЮЧИ СКАРГУ ПРО НАДМІРНИЙ ГАЛАС, АРЕШТУВАЛА ГРУПУ ЛЮДЕЙ, ПОМІЖ НИМИ – СЛАВЕТНИХ ТАНЦЮРИСТІВ МАРҐО ФОНТЕЙН І РУДОЛЬФА НУРЕЄВА, ЯКИЙ СВОГО ЧАСУ ДЕЗЕРТИРУВАВ З РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ, ПОЯСНЮЄ ҐЕРІ. ПОБЛИЗУ СТОЇТЬ ХАТА, В ЯКІЙ ЖИЛА КОЛИСЬ СЛАВНОЗВІСНА, ЧИ ГОРЕЗВІСНА – ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ПОГЛЯДУ - БАНДА СВАВІЛЬНИХ «ГЕЛС ЕЙНДЖЕЛС» - «АНГЕЛІВ ПЕКЛА». ЦЕ БУВ КЛУБ ШАЛЕНИХ МОТОЦИКЛІСТІВ, З ЯКИМИ НЕ СМІВ НІХТО ЗАДИРАТИСЯ…
Святослaв Новицький (зa кaдрою): «А де ж вони ставили свої мотоцикли»?
Ґері Ерке: «Перед хатою! Хе … Ніхто б їх не смів торкнути»!
ІНТЕРШУМ: розмовa
НАПРОТИ – МЕШКАВ ВІДОМИЙ МУЗИЧНИЙ ГУРТ:
Ґері Ерке: «Ось хата ‘Ґрейфул дед’, ‘Вдячних мерців’. Вони сюди приїхали у шістдесят п’ятому і жили в ній до шістдесят дев’ятого. І вони стали найбільшим у світі гастролюючим гуртом».
ІНТЕРШУМ: музикa
І ЩЕ ОДНЕ ІМ’Я В МУЗИЧНОМУ СВІТІ ШІСТДЕСЯТИХ ВИБУХНУЛО МІЖ РАДИКАЛЬНОЮ МОЛОДДЮ: ДЖАНИС ДЖОПЛИН. РОЗБЕЩЕНО- ГОЛОСНА НА ЕСТРАДІ; СТУРБОВАНО-СУМНА НА САМОТІ. МЕШКАЛА Й ВОНА ЯКИЙСЬ ЧАС, У ЦЕНТРІ «ГИПІС» САН-ФРАНЦІСКО В РОЖЕВІЙ ХАТІ. ВІД ПЕРЕХРЕСТЯ ВУЛИЦЬ ГЕЙТ І АСБУРІ НА ВСІ СТОРОНИ РОЗЛЯГЛИСЯ КРАМНИЧКИ Й КАВ’ЯРНІ, ЯКІ ЩЕ Й ДОСІ ДІЮТЬ, ХОЧ КЛІЄНТУРА – ЗМІНИЛАСЯ. ХАТИ ПОЧАЛИ ВІДКУПОВУВАТИ ЗАМОЖНІШІ РОДИНИ А ПО ГИПІС ТІЛЬКИ СЛІД ЛИШИВСЯ. ВОНИ ПОЧАЛИ ВИКОЧОВУВАТИ ЗА МІСТО, НА ПРИРОДУ. ҐЕРІ ЕРКЕ РОЗКАЗУЄ, ЩО ДЕСЬ ВІД ШІСТДЕСЯТ СЬОМОГО ВСЕ ПОЧАЛО МІНЯТИСЬ.
Ґері Ерке: «І тоді почався рух – їхали з цього району на провінцію, рух ‘назад до природи’. Так що цей фресковий живопис дійсно віддзеркалює те, що діялося під кінець шістдесятих і ви бачите, як тоді всі прагнули жити на природі, в геодезійних куполах, в індіянських ‘ті-пі’… і це була суть цього руху».
ГИПІС ТЯГНУЛО ДО СІЛЬСЬКИХ РАЙОНІВ, ГЕТЬ ВІД ВЕЛИКОГО МІСТА… ТЯГНУЛО ДО ЗДОРОВІШОГО, ПРОСТІШОГО ЖИТТЯ, ДО БАГАТСТВА ПРИРОДИ, ДО ТАК ЗВАНОГО: ’ОРГАНІЧНОГО ГОРОДНИЦТВА’ І ‘ВІДНОВЛЮВАЛЬНОГО’ ГОСПОДАРЮВАННЯ. ВСЕ ЦЕ – НА ДРУГИЙ РАЗ, КОЛИ ПОБАЧИМО ТАКОЖ, ЯК ДЕХТО ПОСЕЛИВСЯ – НА ВОДІ! НУ, НЕ ПРОСТО НА ВОДІ, А НА ЖИТЛОВИХ ЧОВНАХ. ДО НАСТУПНОГО РАЗУ! ПРОЩАЄТЬСЯ З ВАМИ ВАШ ЕКСКУРСОВОД – СВЯТОСЛАВ НОВИЦЬКИЙ.